loading
در حال بررسی درخواست شما
۱۰ خرید بد تاریخ آرسنال
۱۰ خرید بد تاریخ آرسنال

۱۰ خرید بد تاریخ آرسنال

تیم تحت هدایت میکل آرتتا از ابتدای فصل ۲۰۲۲/۲۳ به یک قدرت تبدیل شده است و به دنبال کسب اولین قهرمانی لیگ برتر برای توپچی‌ها در نزدیک به دو دهه اخیر می‌باشد. آخرین باری که توپچی‌ها موفق به کسب مهم‌ترین جام انگلستان شدند، به دوران آرسن ونگر و فصل رویایی ۲۰۰۳/۰۴ آن‌ها برمی‌گردد.

یکی از عوامل کلیدی موفقیت آرتتا در حال حاضر، پیشرفت قابل توجه در جذب بازیکن در سال‌های اخیر است. بازیکنانی که در سیستم مورد نظر او کاملاً جا افتاده‌اند و می‌توانند نقش‌های مختلفی را در ترکیب تیم ایفا کنند.

البته این روند همواره در باشگاه وجود نداشته است. کیفیت نقل و انتقالات، یکی از دلایل اصلی سقوط آرسنال از موقعیت دو تیم برتر کشور (در کنار منچستر یونایتد) به وضعیتی بود که حتی برای چندین سال در لیگ قهرمانان اروپا نیز حضور نداشتند. به همین بهانه، نگاهی می‌اندازیم به ۱۰ خرید بد تاریخ آرسنال که بسیاری از آن‌ها در همین دوره، از ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۳، به باشگاه پیوستند.

پارک چو یونگ

پارک چو یونگ، مهاجم اهل کره جنوبی، در سال ۲۰۱۱ پس از سقوط موناکو از لیگ ۱ فرانسه، به جمع توپچی‌ها پیوست. آرسنال او را به عنوان گزینه ذخیره برای رابین فن پرسی به خدمت گرفت. حتی هواداران پرشور آرسنال هم می‌توانند بابت فراموش کردن این بازیکن عذرخواهی کنند چرا که او علی‌رغم داشتن سه سال قرارداد کامل با توپچی‌ها، دو فصل را به صورت قرضی در سلتاویگو و واتفورد سپری کرد.

این مهاجم که اکنون ۳۸ ساله است، تنها توانست در لیگ برتر برای آرسنال به مدت ۷ دقیقه به میدان برود و در مجموع ۷ بازی برای آن‌ها انجام دهد. او تنها موفق به زدن یک گل در این ۷ بازی شد که برای اثبات خود و کسب فرصت بیشتر در تیم اصلی کافی به نظر نمی‌رسید. در نهایت، پارک در سال ۲۰۱۴ بدون اینکه تأثیر خاصی بر تیم بگذارد، از جمع توپچی‌ها جدا شد.

آلبرتو مندز

تابستان ۱۹۹۷ شاهد ورود بازیکنان تأثیرگذاری به آرسنال تحت نظر ونگر بود، از جمله نیکولاس آنلکا، مارک اورمارس و امانوئل پتی. اما متأسفانه، مندز نتوانست درخششی در حد و اندازه این بازیکنان داشته باشد. هافبک آلمانی تنها در طول پنج سال حضور در شمال لندن، ۱۱ بار برای توپچی‌ها به میدان رفت.

با توجه به تأثیرگذاری کم او در خط میانی آرسنال، مندز چندین بار به صورت قرضی به تیم‌های دیگر فرستاده شد تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۰۲ به طور دائم از تیم جدا شد. مندز تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۱۰، دوران حرفه‌ای نسبتاً خوبی را سپری کرد و در تیم‌های مختلفی در لیگ‌های پایین‌تر بازی کرد.

ایگور استپانوف

در سال ۲۰۰۰، با مصدومیت تونی آدامز، ونگر مجبور شد در بازار نقل و انتقالات دست به کار شود. استپانوف به عنوان فردی که می‌توانست جای خالی بزرگ به جا مانده از آدامز در ترکیب اصلی را پر کند، معرفی شد. کارها برای این مدافع در هایبری خوب شروع شد، به طوری که حتی توانست در یک بازی جام اتحادیه مقابل ایپسویچ تاون گلزنی کند.

اما همه چیز با شکست ۶-۱ مقابل رقیب قهرمانی، منچستر یونایتد، در اولدترافورد بدترین حالت ممکن را به خود گرفت. به نظر می‌رسید پس از آن بازی، مدافع لتونیایی دچار بحران اعتماد به نفس شد، چرا که او تنها در یک بازی دیگر در طول فصل اول حضور خود به میدان رفت. استپانوف در مجموع ۱۷ بازی لیگ برای آرسنال انجام داد و با گذشت هر فصل، زمان بازی او کم و کمتر می‌شد. او سرانجام در سال ۲۰۰۴ به تیم گراس‌هاپرز پیوست تا به کابوس حضور در لندن پایان دهد.

آمائوری بیشاف

هنگامی که آرسنال در سال ۲۰۰۸ هافبک میانی، بیشاف، را به صورت رایگان از وردربرمن به خدمت گرفت، با توجه به سابقه مصدومیت این بازیکن فرانسوی در سال‌های گذشته، تعجب بسیاری را برانگیخت. این نگرانی‌ها تنها پس از یک حضور تعویضی ۲۵ دقیقه‌ای در لیگ برتر، به حقیقت پیوست. تنها نکته مثبت برای توپچی‌ها در این انتقال، عدم پرداخت هزینه برای جذب این بازیکن بود و او تنها پس از ۱۲ ماه حضور در تیم انگلیسی، از جمع آن‌ها جدا شد.

بیشاف در زمان حضور ناموفق خود در لیگ برتر، بازیکن جوانی بود و در واقع او همچنان به فوتبال حرفه‌ای خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر برای تیم کولمار در لیگ دسته‌ی چهارم فرانسه بازی می‌کند. به نظر می‌رسد پس از ترک امارات در سال ۲۰۰۹، مشکلات مصدومیت تا حد زیادی برای او برطرف شده و از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰ بار به میدان رفته است.

کیم کالستروم

شبیه به بیشاف، با وجود اینکه در معاینات پزشکی مصدومیت کمر برای کالستروم کشف شد، اما قرض گرفتن او از اسپارتاک مسکو در سال ۲۰۱۴، باعث سردرگمی بسیاری شد. با وجود این مصدومیت، این انتقال انجام شد و ملی‌پوش سوئدی، بیشتر دوران کوتاه مدت قرضی خود در انگلیس را روی نیمکت گذراند.

با وجود اینکه عملکرد او در آن چند بازی اصلاً بد نبود، اما فرآیند فکری پشت این انتقال هنوز هم گیج‌کننده است. ونگر برای حضور تیمش در لیگ قهرمانان به گزینه‌هایی در خط میانی نیاز داشت و جذب یک بازیکن مصدوم، کمکی به این هدف نکرد. در نهایت، پس از تنها چهار بازی رسمی، تصمیم بر این شد که حضور او در لندن فراتر از فصل ۲۰۱۳/۱۴ تمدید نشود.

سباستین اسکیلاچی

اوایل دهه ۲۰۱۰ برای آرسنال دوران پر از چالش بود و جذب این مدافع میانی فرانسوی از سویا، تجسمی از آن دوران به شمار می‌رود. اسکیلاچی در ابتدای حضور خود در باشگاه، زوج خط دفاعی هموطن خود، لوران کوشیلنی، بود چرا که در آن زمان توماس فرمالن با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کرد. در اولین فصل حضور اسکیلاچی در باشگاه، دست ونگر تا حدودی بسته بود زیرا کمبود گزینه باعث شد تا از این مدافع پر اشتباه، فراتر از آنچه که عملکردش ایجاب می‌کرد، استفاده شود.

تنها ۱۲ ماه بعد، با آمدن پر مرتساکر، دوران حضور این بازیکن سابق لیون رو به افول گذاشت چرا که زمان بازی او در فصل ۲۰۱۱/۱۲ به طرز چشمگیری کاهش یافت. هر زمان که اسکیلاچی برای آرسنال به میدان می‌رفت، به نظر می‌رسید که یک اشتباه در کمین او نشسته است. این موضوع به دلیل کمبود اعتماد به نفس یا پایین آمدن سطح توانایی او با ورود به دهه ۳۰ زندگی‌اش بود، موضوعی است که هرگز پاسخی قطعی برای آن نخواهیم یافت.

آندره سانتوس

شاید عجیب‌ترین تصمیم در این لیست، خرید سانتوس، یک مدافع چپ، و دادن پیراهن شماره ۱۱ به او باشد. این شماره معمولاً برای بازیکنان درخشان خط حمله رزرو می‌شود نه مدافعان کناری که مستعد اشتباه هستند. البته در آن زمان، هیچ‌کس نمی‌دانست که این بازیکن برزیلی به چنین بازیکنی تبدیل خواهد شد، اما با نگاهی به گذشته، می‌توان با اطمینان گفت که این انتقال یک اشتباه بود. امضای قرارداد او با رقمی کمی بیش از ۶ میلیون پوند انجام شد که کمی بالاتر از هزینه صرف شده برای اسکیلاچی است.

به همین دلیل است که سانتوس در این لیست بالاتر از هم‌تیمی سابق خود قرار می‌گیرد، اما می‌توان گفت که هر دوی آن‌ها دوران کابوس‌واری را در انگلیس تجربه کردند. با وجود تمام عملکردهای ضعیفی که او در زمان پوشیدن پیراهن آرسنال داشت، دلیلی که هواداران توپچی‌ها خاطره‌ای تلخ از او دارند، به زمانی برمی‌گردد که او در پایان نیمه اول بازی مقابل منچستریونایتد در سال ۲۰۱۲، پیراهنش را با رابین فن پرسی، اسطوره سابق آرسنال، عوض کرد.

فرانسیس جفرز

در اینجا برای هواداران آرسنال، نمک روی زخم پاشیدن خواهد بود اگر به این نکته اشاره کنیم که ونگر مجبور بود بین جذب جفرز یا رود فن نیستلروی، تصمیم بگیرد. در حالی که دومی به یکی از بهترین مهاجم‌هایی تبدیل شد که لیگ برتر تا به حال به خود دیده است، جفرز در خط حمله توپچی‌ها با مشکل گلزنی روبرو بود. او پس از درخشش در اورتون، با لقب «روباه محوطه جریمه» به آرسنال پیوست.

مهاجم انگلیسی در نهایت تنها در ۳۹ بازی، موفق به زدن ۸ گل شد که به طور میانگین، تقریباً هر ۶ بازی یک گل به ثمر رسانده است. منصفانه است که اشاره کنیم او در دوران حضور خود در باشگاه از مصدومیت‌های مختلفی رنج می‌برد، اما تنها دو فصل در هایبری دوام آورد و سپس در سال ۲۰۰۴ به صورت قرضی به اورتون بازگشت و بعد از آن در سال ۲۰۰۴ به چارلتون فروخته شد.

شکودران موستافی

اینجا بدشانسی موستافی در زمان انتقال به آرسنال به چشم می‌خورد. هزینه پرداختی برای این مدافع آلمانی در مقایسه با سایر بازیکنان این لیست تا این مقطع، نجومی بود. برای جذب مدافع میانی قهرمان جهان از والنسیا در لالیگا پیش از شروع فصل ۲۰۱۶/۱۷، ۳۵ میلیون پوند هزینه لازم بود.

این انتقال با توجه به عملکرد درخشان او در اسپانیا، یک معامله هوشمندانه به نظر می‌رسید و در حالی که آن فرم در ابتدا به فوتبال انگلیس هم منتقل شد، اما موستافی در نهایت به همان اندازه که اسکیلاچی چند سال قبل مسئولیت‌پذیر باخت‌ها بود، برای توپچی‌ها دردسرآفرین شد. اشتباه پشت اشتباه او را در سال ۲۰۱۹ از ترکیب اصلی دور نگه داشت و در نهایت در سال ۲۰۲۱ با قراردادی آزاد راهی شالکه شد.

نیکولاس پپه

در آن زمان، پپه با مبلغی رکورددار برای باشگاه به خدمت گرفته شد و این رکورد تنها در نقل و انتقالات تابستان ۲۰۲۳ با خرید ۱۰۰ میلیون پوندی دکلان رایس شکسته شد. انتقال ۷۲ میلیون پوندی او از لیل قرار بود شروع صعود دوباره به قله باشد و در این مسیر، عاج‌دیده (لقب پپه) نیروی محرکه‌ی تیم باشد. اما این اتفاق نیفتاد و پپه در ارائه عملکردی مداوم برای توپچی‌ها با مشکل مواجه شد.

اگر کسی بخواهد گلچینی از دوران حضور او در باشگاه را تماشا کند، شاید فکر کند او تجسم دوباره‌ی آرین روبن بوده است، چرا که پپه برای باشگاه شمال لندن چندین گل زیبا به ثمر رساند. با روی کار آمدن آرتتا در سال ۲۰۱۹، مشخص شد که دوران حضور او در انگلیس چندان طولانی نخواهد بود، زیرا بوکایو ساکا به زودی در جناح راست درخشید و تبدیل به یک کشف بزرگ شد. پس از اینکه به صورت قرضی راهی تیم دیگری شد، این بازیکن ۲۸ ساله اخیراً با قراردادی به بشیکتاش ترکیه پیوست.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۱۹ ۱۸:۱۹
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : GivemeSport
بازدید: ۳۰۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰