loading
در حال بررسی درخواست شما
پیش بازی جدال بایرن مونیخ و آرسنال
پیش بازی جدال بایرن مونیخ و آرسنال

پیش بازی جدال بایرن مونیخ و آرسنال

با دو شکست تحقیرآمیز ۵-۱ در آلیانز آرنا، آرسنال قصد دارد روز چهارشنبه در دیدار برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که به نظر برابر به نظر می‌رسد، مشکلات گذشته را پشت سر بگذارد و به مونیخ سفر کند.

آرسنال در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در خانه غول‌های آلمانی متحمل شکست‌های چهار گله شد، همچنین هفت سال پیش در خانه با نتیجه ۵-۱ تحقیر شد و تساوی ۲-۲ هفته گذشته در ورزشگاه امارات نتوانست جبران‌کننده آن مشکلات باشد.

بوکایو ساکا گل اول را به ثمر رساند، اما پس از اینکه سرژ گنبری بازی را مساوی کرد و پنالتی هری کین تیم توماس توخل را پیش انداخت، در دقیقه ۷۶ گل لئاندرو تروسارد برای نجات تساوی الزامی بود.

در اولین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی هم جنجال‌های زیادی به وجود آمد، زیرا بازپخش‌ها باعث عصبانیت توخل شد، زمانی که گابریل ماگالائس پاس از راه دور داوید رایا را از ضربه دروازه در محوطه جریمه آرسنال گرفت، در حالی که به نظر می‌رسید بازیکن برزیلی متوجه شروع مجدد بازی نشده است. همچنین میزبان در اواخر بازی زمانی که ساکا روی پای مانوئل نویر سرنگون شد، پنالتی می‌خواستند، اما در نیمه دوم یک بازی جذاب هیچ پنالتی‌ای اعلام نشد و این یعنی همه چیز برای بازی در مونیخ باقی مانده است.

در حالی که بایرن مونیخ برای سیزدهمین بار به دنبال صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان است، آرسنال تنها دو بار موفق به انجام این کار شده است. از زمانی که توپچی‌ها در فصل ۲۰۰۸/۰۹ آخرین بار به نیمه‌نهایی رسیدند، غول‌های بوندس‌لیگا در هشت دوره جداگانه در معتبرترین تورنمنت باشگاهی اروپا پیشرفت کرده‌اند.

با این حال، تاریخ در مقابل مدعیان قهرمانی لیگ برتر به رهبری میکل آرتتا که می‌خواهند فصل جدیدی را رقم بزنند، اهمیت کمی خواهد داشت. آرسنال با خط حمله‌ای جوان و آینده‌دار مسلح شده که می‌تواند برای هر رقیب اروپایی دردسرساز شود.

مارتین اودگارد در دیدار رفت مقابل بایرن، پنج موقعیت ایجاد کرد که بیشترین تعداد موقعیت برای یک بازیکن آرسنال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان از زمان سسک فابرگاس در فوریه ۲۰۱۰ (پنج موقعیت مقابل پورتو) بوده است. در همین حال، ساکا در این فصل لیگ قهرمانان در هشت گل (چهار گل، چهار پاس گل) مستقیماً نقش داشته است که بیشترین تعداد برای یک بازیکن انگلیسی در اولین حضورش در این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

تنها تیری آنری آمار ترکیبی گل و پاس گل بیشتری را در یک دوره از لیگ قهرمانان برای آرسنال به ثبت رسانده است (۱۰ گل و پاس گل در ۲۰۰۲/۰۳ و ۱۱ گل و پاس گل در ۲۰۰۳/۰۴) و ساکا با انگیزه اثبات خود راهی آلمان می‌شود. وینگر انگلیسی در دیدار رفت به نظر می‌رسید در لحظات پایانی بازی گل برتری را بزند اما در محوطه جریمه و در تک به تک با نویر نقش بر زمین شد و نتوانست پنالتی کسب کند. در مورد اینکه آیا باید پنالتی اعلام می‌شد، نظرات متفاوتی وجود دارد، برخی معتقدند این ساکا بود که ابتدا با دروازه‌بان آلمانی برخورد کرد.

این زوج خط حمله هیجان‌انگیز با سبک بازی مالکانه و روان میکل آرتتا تقویت شده‌اند. آرسنال در این فصل لیگ قهرمانان بیشترین تعداد پاس‌های کلیدی را برای شکستن خط دفاعی حریف (۱۱۱ پاس) ثبت کرده است. بن وایت (۱۶)، ساکا، کیویور (هر دو ۱۱ پاس) و اودگارد (۱۰ پاس) بیش از ۱۰ بار این کار را انجام داده‌اند و چهار بازیکن بیشترین تعداد را برای یک تیم در این فصل به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال، بایرن مونیخ هم‌زمان هم از خط حمله‌ای قدرتمند و هم از تجربه بالایی برخوردار است. ممکن است توماس مولر در بازی چهارشنبه شب فیکس نباشد، اما می‌تواند صد و پنجاهمین حضور خود را در این رقابت‌ها برای بایرن جشن بگیرد. او بعد از ژاوی با بارسلونا (۱۵۱ بازی) و ایکر کاسیاس با رئال مادرید (۱۵۰ بازی)، تنها به عنوان سومین بازیکن به این رکورد برای یک تیم در لیگ قهرمانان دست پیدا می‌کند.

با این حال، یک مهاجم به طور قطع از ابتدا در ترکیب حضور خواهد داشت و آن کسی نیست جز هری کین. دشمن سابق آرتتا در شمال لندن، ۱۵ گل در ۲۰ بازی مقابل آرسنال به ثمر رسانده است، از جمله یک گل در دیدار رفت هفته گذشته، بعد از اینکه لروی سانه در ورزشگاه امارات پنالتی گرفت.

احتمالاً یک رکورد دیگر در ذهن کین خواهد بود، او می‌تواند تنها چهارمین بازیکنی باشد که در هر دو دیدار رفت و برگشت یک مرحله حذفی لیگ قهرمانان مقابل آرسنال گلزنی می‌کند. او با زدن گل در دیدار چهارشنبه شب به لیونل مسی از بارسلونا (۲۰۱۵/۱۶)، روبرت لواندوفسکی و آرین روبن از بایرن (هر دو ۲۰۱۶/۱۷) ملحق خواهد شد.

آرسنال حداقل نگرانی بابت سرژ گنبری، وینگر سابق خود که به دلیل کشیدگی همسترینگ مصدوم شده و دور از میادین است، نخواهد داشت. مهاجم آلمانی بازی شنبه با برتری ۲-۰ مقابل کلن را از دست داد و به تارک بوخامان، بونا سار و ساشا بوی در لیست مصدومان پیوست.

در مورد ترکیب آرتتا، یورین تیمبر تنها غایب بلندمدت در خط دفاعی باقی مانده است، به این معنی که آرسنال احتمالا با رایا، وایت، گابریل، سالیبا و یکی از بین زینچنکو و کیویور در خط دفاعی به میدان خواهد رفت.

با این حال، آرتتا ممکن است پس از لنگیدن اودگارد و “عدم توانایی او برای ادامه بازی” در باخت ۲-۰ روز یکشنبه مقابل استون ویلا که باعث خدشه‌دار شدن امیدهای قهرمانی لیگ برتر آرسنال شد، نگرانی‌هایی داشته باشد.

توخل که در پایان این فصل از بایرن جدا می‌شود، به دنبال صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان با سومین تیم متفاوت است، چرا که او قبلا با پاری سن ژرمن و چلسی به این مرحله رسیده است. تنها مربی‌ای که با بیش از سه تیم مختلف در این رقابت‌ها به نیمه نهایی رسیده است، ژوزه مورینیو (پورتو، چلسی، اینتر و رئال مادرید) است و با توجه به عملکرد اخیر بایرن در این مرحله، توخل به شانس خود برای صعود خوش‌بین خواهد بود.

بایرن تنها در یک مورد از ۱۸ تقابل دو ‌بازی رفت و برگشت قبلی خود در مرحله حذفی لیگ قهرمانان که در بازی رفت شکست نخورده بود، نتوانست به مرحله بعد صعود کند و آن باخت مقابل لیورپول در مرحله یک‌ هشتم نهایی فصل ۲۰۱۸/۱۹ بود.

بازی‌های رودررو

آرسنال که در سه سفر اخیر خود به آلمان برای رویارویی با تیم‌های آلمانی در لیگ قهرمانان شکست خورده است، امیدوار است این کابوس را به پایان برساند. دو باخت آخر آن‌ها مقابل بایرن مونیخ (نوامبر ۲۰۱۵ و فوریه ۲۰۱۷) با نتیجه‌ی تحقیرآمیز ۵-۱ همراه بوده است.

این دو شکست، سنگین‌ترین شکست‌های خارج از خانه‌ی آرسنال در اروپا را رقم زدند. همچنین تنها دفعاتی بوده که آن‌ها در یک رقابت اروپایی، در خارج از خانه پنج گل دریافت کرده‌اند.

با نگاهی به آمار، شرایط نگران‌کننده‌تر هم می‌شود، جایی که آرسنال تنها در یکی از شش دیدار خارج از خانه‌ی خود مقابل بایرن در لیگ قهرمانان، موفق به کسب پیروزی شده است (یک تساوی و چهار شکست). تنها برد آن‌ها به مارس ۲۰۱۳ و دیدار برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی با هدایت آرسن ونگر (با نتیجه‌ی ۲-۰) بازمی‌گردد.

با وجود آن پیروزی، آرسنال در نهایت با قانون گل زده‌ی خارج از خانه از دور رقابت‌ها کنار رفت (نتیجه‌ی مجموع بازی رفت و برگشت ۳-۳) که البته پیش از لغو شدن این قانون در لیگ قهرمانان بود.

فرم اخیر دو تیم

بایرن مونیخ روز شنبه با گل‌های رافائل گوئررو و توماس مولر مقابل کلن به برتری ۲-۰ رسید، اما تنها یک روز بعد شاهد قهرمانی بایرلورکوزن در بوندس‌لیگا بود.

این اولین برد بایرن در چهار بازی اخیرشان در تمامی رقابت‌ها بود (یک تساوی و دو شکست). شاگردان توخل در ۱۲ بازی اخیر خود به اندازه‌ی بردهایی که کسب کرده‌اند، شکست هم داشته‌اند (۵ برد، ۲ تساوی و ۵ شکست).

در طرف مقابل، آرسنال هم با روحیه‌ای نه چندان بالا به مصاف بایرن می‌رود. شکست مقابل استون ویلای اونای امری با گل‌های لئون بیلی و اولی واتکینز در دقایق پایانی بازی، باعث آسیب دیدن امیدهای قهرمانی لیگ برتر برای شاگردان آرتتا شد. این اولین باخت توپچی‌ها در تمامی رقابت‌ها از زمان شکست ۱-۰ مقابل پورتو در دیدار رفت مرحله یک‌هشتم نهایی بود.

پیش‌بینی

ابررایانه‌ی اپتا، بایرن مونیخ را در این دیدار سرنوشت‌ساز خانگی که برنده‌ی آن به نیمه‌نهایی صعود می‌کند، تیم برتر می‌داند. بر اساس ده هزار شبیه‌سازی پیش از مسابقه، بایرن در ۴۰.۹٪ موارد برنده شده است، در حالی که این آمار برای آرسنال ۳۳.۲٪ است.

در صورت تساوی، این دیدار حساس به وقت‌های اضافه و احتمالاً ضربات پنالتی کشیده خواهد شد. نتیجه‌ی تساوی در ۲۵.۹٪ از شبیه‌سازی‌ها پیش‌بینی شده است.

از نظر قهرمانی در لیگ قهرمانان، آرسنال با ۸.۳٪ در رده‌ی پنجم تیم‌های مدعی قرار دارد. در زمان نگارش این مطلب، منچسترسیتی (۳۱.۱٪)، بارسلونا (۱۸.۴٪)، رئال مادرید (۱۵٪) و اتلتیکو مادرید (۸.۷٪) به ترتیب بالاتر از آرسنال قرار دارند.

در همین حال، بایرن مونیخ با ۷.۷٪ شانس قهرمانی، در رده‌ی ششم قرار دارد. به نظر می‌رسد یک جدال جذاب و مهیج در مونیخ در انتظار ما است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۲۸ ۲۲:۱۱
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۳۵ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰