loading
در حال بررسی درخواست شما
موفقیت ما شیرین تر است
موفقیت ما شیرین تر است

موفقیت ما شیرین تر است


"زمانی که برنده میشویم، بواسطه تلاش خودمان برنده شده ایم، بواسطه کار سخت خودمان و درآمدی که باشگاه با قدرت خودش به عنوان یک برند جهانی کسب میکند. ما بواسطه یک مالک ثروتمند که دستش را به جیب میبرد و مشکلات را حل میکند برنده نمیشویم."

اینها جملات تام فاکس مدیر تجاری باشگاه فوتبال آرسنال است. هشت سال قبل آرسنال آخرین جامش را بدست آورد و پس از آن و ناکامی در این امر با فشار فزاینده هواداران و رسانه ها برای خرج کردن پول مواحه شد. ولی باشگاه میخواهد تجارت و برندش را بر پایه ای محکم استوار کند، حتی در عصری که مالکان مولتی میلیاردر پا به لیگ برتر گذشاته اند.

"من باور دارم و فکر میکنم هوادارانمان نیز باور داشته باشند که بدست آوردن موفقیت از طریق راهی که ما در آن قرار داریم با چشم اندازی سخت و تجارتی به شدت رقابتی، موفقیت شیرین تری است."

فاکس میگوید مدیر تجاری آرسنال است ولی کارش فقط تجارت نیست و حتی تجارت اولویت کاری او هم نیست و وظیفه او فراهم آوردن شرایطی است که هواداران به تیم شان افتخار کنند.

"ما برای اهداف تجاری کار نمیکنیم، ما به عنوان باشگاه فوتبال حضور داریم، تا تیم مان فوتبال بازی کند، برنده و باعث افتخار هوادارانمان شود."

فاکس میگوید همین موضوع سبب متمایز بودن مدیریت در انگلستان و سایر لیگ ها شده است. شیوه آرسنال سپردن کار به جیب مالکان ثروتمند نیست بلکه تلاش کردن برای مدلی است که بتواند این جمله را رقم بزند "در راه درست کار کردن و حاصل را در زمین پیاده کردن."

در سال های گذشته مدل خودکفایی آرسنال که میخواهد پول خودش را خرج کند و پولی خارج از باشگاه وارد تیم نکند باعث افزایش انتقادات شده بود. 

البته حالا فاکس با احتیاط بیشتری صحبت میکند. سال گذشته مصاحبه او با انتقاد شدید هوادارن رو به رو شد.

"نخستین چیزی که ما با هواداران در موردش صحبت نمیکنیم در مورد 'تعریف برند باشگاه' است." این جمله حاصل تجربه ای است که او سال گذشته بدست آورد و با گفتن جمله "اعتبار برند ما با چیزی بیشتر از بردن بازیها مورد ارزیابی قرار میگیرد" آماج انتقادات سنگین هوادارن قرار گرفت.

"برند تعریف خودش را دارد و هواداران میخواهند باشگاه را از منظری دیگر ببینند."

برای بسیاری از باشگاه های ورزشی اسپانسرینگ موقعیت ویژه ای دارد. برای آرسنال قسمت مهمی از درآمدش برای داشت اسم هواپیمایی امارات روی پیراهن تا سال 2019 و داشتن اسم ورزشگاه امارات تا سال 2028 است. کمپانی نایکی و شرکت های کارلزبرگ، سیتروئن و ایندزیت به همراه شرکای تجاری در آسیا و آفریقا نیز از آرسنال حمایت میکنند.

"اسپانسرینگ محل درآمد بزرگی برای باشگاه است و آنها روی گستردگی و بلندی مطرح شدن نام شرکتشان روی ما حساب میکنند. بنابراین روشن است که اسپانسرینگ از سطح گسترده هواداران جهانی ما نیز بهره مند میشود.

"چیزی که من به هوادارانی که اینجا در لندن هستند گفته ام - کسانی که 60 هزار صندلی را پر میکنند و پول میپردازند تا آرسنال را تماشا کنند، این است که افزایش درآمد باشگاه از این راه تامین نخواهد شد. این امر به توانایی ما در پیدا کردن و ارتباط برقرار کردن با سایر هوادارنمان در جهان و دادن احساس متعلق بودن به این باشگاه درست مانند هوادارانی که روز بازی اینجا می آیند محقق خواهد شد.

"هنوز راه درازی در رشد تجارت فوتبال وجود دارد. (داشتن هوادار در سراسر جهان) بدین معنی است که تجارت و راه های تجارت ممکن زیادی وجود دارد که هنوز کاملا در ابتدای راه است."

و اما:

در مورد ارتباط با هوادارن

چیزی که هوادارن میخواهند این است که شما بدانید این تیم و وابستگی آنها به تیم تا چه اندازه برایشان مهم است. زمانی که شما با زبان تجارت صحبت میکنید اینطور به نظر میرسد که شما باشگاه فوتبال ـشان را به عنوان یک تجارت در نظر گرفته اید. ما در بخش تجاری باشگاه تلاش میکنیم تا فقط به بُعد فوتبال باشگاه کمک کنیم.

در مورد تعیین قیمت بلیط ها

فکر میکنم حیاتی است که (قسمت هوادارن آرسنال) ورزشگاه ما پر باشد، قسمت هواداران تیم مقابل پر باشد تا هرکسی که در این ورزشگاه حضور دارد احساس کند که دارد خدماتی برابر پولی که داده دریافت میکند. از زمانی که به ورزشگاه جدید آماده ایم، طی هفت یا هشت سال گذشته، دو بار افزایش قیمت داشته ایم. ما لیست انتظار بلندبالایی برای بلیط های فصلی داریم که هر مشاوری میتواند بگوید به این دلیل است که از شما بیش از اندازه پول گرفته نمیشود. ما این دیدگاه را داریم که برند آرسنال با استادیومی پر بیشتر به چشم می آید و مردم بیشتری میخواهند وارد شوند و به این جو نزدیک باشند.

هواداران سراسر جهان

یکی از چالش های منحصر به فرد باشگاه فوتبال این است که یک هوادار 22 ساله ساکن جینانِ شاندونگ چین داشته باشید و همزمان هواداری 50 ساله لندنی که گنجینه ای خاطره انگیز آرسنالی در خانه اش دارد. شما هواداری 90 ساله و هواداری 8 ساله دارید. این باورنکردنی است. قاب عکسی بزرگ از مردم. فکر میکنم هنوز راه درازی در گسترش تجارت فوتبالی در جهان با ارتباط با هوادارن پیش رو است. ولی این موارد مهمتر از باشگاه نیست.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۶/۲۱
به قلم اشکان
دسته‌بندی: مصاحبه
منبع : marketingweek
بازدید: ۱,۷۴۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
اورتون
اورتون
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۳۰ ۱۸:۳۰
بازی آغاز شده است
بازی قبلی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
0 - 1
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰