loading
در حال بررسی درخواست شما
برترین پنجره‌های نقل و انتقالاتی آرسنال در لیگ برتر
برترین پنجره‌های نقل و انتقالاتی آرسنال در لیگ برتر

برترین پنجره‌های نقل و انتقالاتی آرسنال در لیگ برتر

بدون شک، آرسنال یکی از بزرگترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر و کل فوتبال انگلیس به شمار می‌رود. تنها منچستریونایتد و لیورپول با فتح عناوین بیشتری نسبت به ۱۳ قهرمانی توپچی‌ها، از این تیم پیشی گرفته‌اند که سه تا از آنها در دوران لیگ برتر به دست آمده است.

آنها در دهه ۹۰ با جذب آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی خوشنام در سال ۱۹۹۶، نقش پررنگی در جهانی شدن لیگ برتر ایفا کردند. ونگر توانست تعدادی از بااستعدادترین بازیکنان اروپا را به شمال لندن بکشاند. برخی از بازیکنانی که توسط این سرمربی به خدمت گرفته شدند، به دلیل عملکرد فوق العاده شان در انگلیس، همچنان به عنوان یکی از بهترین خریدهای تاریخ لیگ برتر شناخته می‌شوند.

با این حال، لازم به ذکر است که پنجره نقل و انتقالات تنها در سال ۲۰۰۲ به لیگ برتر معرفی شد. بنابراین، بازیکنانی مانند تیری آنری، پاتریک ویرا و رابرت پیرس در این لیست قرار نخواهند گرفت.

با این وجود، تعدادی خرید عالی دیگر توسط توپچی‌ها تحت نظر ونگر و میکل آرتتا، که خود سرمربی فرانسوی او را در سال ۲۰۱۱ به ورزشگاه امارات آورد، انجام شد. اما کدام سرمربی بهترین پنجره نقل و انتقالات را در دوران حضور این باشگاه در لیگ برتر مدیریت کرده است؟

عوامل رتبه بندی

ما این لیست را بر اساس این سه نکته ارزیابی کرده ایم:

* تأثیر کوتاه مدت و بلند مدت خریدهای انجام شده در هر پنجره.
* ارزش پولی که هر بازیکن برای آرسنال به ارمغان آورده است.
* وجوه حاصل از فروش بازیکنان و اینکه از نظر فوتبالی چقدر به موقع بوده اند.
* خریدهای انفرادی همیشه بر معاملات جانبی ارجحیت ندارند. به عنوان مثال، الکسیس سانچز در سال ۲۰۱۴ خرید عالی برای توپچی‌ها بود، اما پنجره‌ای که در آن شیلیایی به خدمت گرفته شد به دلیل خریدهای گران قیمت کالوم چمبرز، دنی ولبک و متئو دبوشی در کنار او، در این لیست قرار نمی‌گیرد.

۱۱. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۱۷/۱۸

باید قبول کنیم که بسیاری از هواداران فوتبال، زمانی که به خریدهای اخیر آرسنال فکر می‌کنند، به احتمال زیاد نام‌های الکساندر لاکازت و سئاد کولاسیناچ اولین گزینه‌هایی نیستند که به ذهنشان خطور می‌کند. با این وجود، این مهاجم فرانسوی برای مدتی مورد علاقه هواداران آرسنال بود، چرا که او در دو فصل اول حضورش در شمال لندن، ۳۶ گل به ثمر رساند، در حالی که این مدافع چپ نیز به عنوان یک بازیکن آزاد، خریدی هوشمندانه به حساب می‌آمد.

مورد دیگری که به نفع این پنجره نقل و انتقالات عمل می کند، درآمدی است که باشگاه از فروش الکس اکسلید چمبرلین، وویسخ شزنی، گابریل پائولیستا و کیران گیبس به دست آورد. این خروج‌ها باعث شد تا آرسنال با وجود صرف هزینه هنگفت ۴۶.۵ میلیون پوندی (که در آن زمان رکورد باشگاه به شمار می‌رفت) برای جذب لاکازت، در پایان تابستان سود خالص کمی کسب کند.

خریدها: الکساندر لاکازت (۴۶.۵ میلیون پوند)، سئاد کولاسیناچ (آزاد)
فروش‌ها: الکس اوکسلید چمبرلین (۳۵ میلیون پوند)، وویسخ شزنی (۱۰ میلیون پوند)، گابریل پائولیستا (۱۰ میلیون پوند)، کیران گیبس (۷ میلیون پوند)

۱۰. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۱۲/۱۳

تابستان ۲۰۱۲ توپچی‌ها با جدایی کاپیتان و ستاره کلیدی‌شان، رابین فن پرسی به رقیب، منچستریونایتد، تکان شدیدی خورد. با وجود اینکه فن پرسی در آن زمان ۲۹ ساله بود، او آقای گل لیگ برتر در فصل گذشته بود و به همین دلیل خروجش به همراه الکس سانگ و کارلوس وِلا که هر دو با مبالغ قابل قبولی به اسپانیا رفتند، برای شیاطین سرخ ۲۴ میلیون پوند هزینه در بر داشت.

باشگاه آن پول را صرف خرید اولیویه ژیرو، گلزن فرانسوی کرد که هرگز نتوانست به آمار خیره‌کننده ۲۱ گل زده در یک فصل با مون‌پلیه برسد، اما همچنان در پنج و نیم سال حضورش در باشگاه، به طور مرتب گلزنی می‌کرد. سانتی کازورلا دیگر خرید آن تابستان بود که خلاقیت او باعث محبوبیت فراوانش در بین هواداران شد. لوکاس پودولسکی خرید پر سروصدای دیگری در آن تابستان بود، اما او هرگز در طول سه سال حضورش در شمال لندن به طور کامل جا نیفتاد.

خریدها: سانتی کازورلا (۱۵ میلیون پوند)، اولیویر ژیرو (۱۲.۸ میلیون پوند)، لوکاس پودولسکی (۱۰.۹ میلیون پوند)
فروش‌ها: رابین فن‌پرسی (۲۵ میلیون پوند)، الکس سانگ (۱۵ میلیون پوند)، کارلوس ولا (۵ میلیون پوند)

۹. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۰۲/۰۳

با اینکه آرسنال فصل قبل به طور قاطعانه هر دو جام قهرمانی را تصاحب کرده بود، اما برای بسیاری از هواداران مشخص کردن نقاط ضعف تیم در پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۰۲ دشوار بود. با این حال، آرسن ونگر که هرگز اهل راکد ماندن نبود، همچنان وارد بازار نقل و انتقالات شد و دو خرید هوشمندانه برای تقویت تیمش انجام داد.

گیلبرتو سیلوا، هافبک دفاعی برزیلی که به تازگی با تیم ملی کشورش قهرمان جام جهانی شده بود، از اتلتیکو مینیرو به خدمت گرفته شد. او با تک گل حساس خود در دیدار سوپر جام مقابل لیورپول، بلافاصله خود را به هواداران توپچی‌ها معرفی کرد و در طول دوران شش ساله حضورش در این باشگاه به بازیکنی کلیدی تبدیل شد. پاسکال سیگان، کاپیتان تیم لیل، دیگر خرید آرسنال بود که به مدت چهار فصل گزینه‌ای مطمئن در خط دفاعی به شمار می‌رفت. در همین حال، از شر گلرهای ذخیره، ریچارد رایت و الکس مانینگر، خلاص شد.

خریدها: گیلبرتو سیلوا (۴.۵ میلیون پوند)، پاسکال سیگان (۲.۱ میلیون پوند)
فروش‌ها: ریچارد رایت (۳.۵ میلیون پوند)، الکس منینگر (۹۶۰ هزار پوند)

۸. نقل و انتقالات زمستانی فصل ۲۰۰۵/۰۶

با اینکه پنجره نقل و انتقالات زمستان به ندرت برای آرسنال کارآمد بوده و آن ها ترجیح می دهند در پنجره تابستانی که از ثبات بیشتری برخوردار است خریدهایشان را انجام دهند، ژانویه ۲۰۰۶ استثنایی بود که توپچی‌ها در آن اقدام به جذب سه بازیکن جوان بااستعداد کردند.

تئو والکات، بال ۱۶ ساله، با مبلغی که پتانسیل رسیدن به ۱۲ میلیون پوند را داشت، از ساوتهمپتون به خدمت گرفته شد. این وینگر سرعتی در طول ۱۲ سال حضورش در شمال لندن، نزدیک به ۴۰۰ بازی برای آرسنال انجام داد. مصدومیت های متعدد باعث شد آبو دیابی که با مبلغ ۲ میلیون پوند خریداری شده بود، نتواند به جانشین بلندمدت پاتریک ویرا تبدیل شود، در حالی که انتظار می‌رفت او پتانسیل چنین جایگاهی را داشته باشد. اما امانوئل آدبایور، مهاجم این تیم، برای آرسنال خطری جدی در خط حمله به شمار می‌رفت و بعدها پس از انتقال به منچستر سیتی، سود هنگفتی را نصیب باشگاه کرد.

خریدها: تئو والکات (۵ میلیون پوند)، امانوئل آدبایور (۳ میلیون پوند)، آبو دیابی (۲ میلیون پوند)
فروش‌ها: کوئینسی اوسوو آبیی (نامعلوم)، دیوی بنتلی (نامعلوم)

۷. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۰۹/۱۰

تابستان ۲۰۰۹ زمانی بود که آدبایور با انتقال به منچستر، مسیر قطع همه روابط با هواداران آرسنال را آغاز کرد. او با خوشحالی اغراق آمیز پس از گلزنی مقابل تیم سابق خود و سپس پیوستن به رقیب همیشگی شان، تاتنهام، باعث خشم هواداران شد. کولو توره، ملی پوش توگویی، نیز به او در استادیوم اتحاد پیوست.

با به جیب زدن ۴۱ میلیون پوند از ثروتمندترین باشگاه تازه به دوران رسیده لیگ برتر، توپچی‌ها تنها ۱۰ میلیون پوند از آن را صرف خرید توماس فرمالن به عنوان جایگزین توره خروجی کردند. فرمالن بلژیکی علیرغم مبارزه با مصدومیت‌ها، در طول پنج سال حضور در امارات ۱۵۰ بازی انجام داد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ با سود خالص ۵ میلیون پوندی به بارسلونا فروخته شد، جایی که دوران حرفه‌ای او به زودی رو به افول گذاشت.

خریدها: توماس فرمالن (۱۰ میلیون پوند)
فروش‌ها: امانوئل آدبایور (۲۵ میلیون پوند)، کولو توره (۱۶ میلیون پوند)

۶. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۲۳/۲۴

حالا به آخرین پنجره نقل و انتقالات تابستانی این لیست، زیر نظر مربیگری میکل آرتتا می‌رسیم. تا به حال، این سرمربی اسپانیایی عملکردی نسبتاً خوب در بازار نقل و انتقالات داشته است. آرسنال در بخش زیادی از فصل ۲۰۲۲/۲۳ صدرنشین لیگ برتر بود، اما در اواخر فصل از کورس قهرمانی خارج شد و در نهایت توسط منچستر سیتی جا گذاشته شد. بنابراین آرتتا در تابستان ۲۰۲۳ به دنبال تقویت هرچه بیشتر تیم خود بود.

او با خرید هافبک دفاعی دکلان رایس از وستهم با مبلغ ۱۰۰ میلیون پوند، او را به گران ترین بازیکن انگلیسی مشترک تبدیل کرد. همچنین کای هاورتز و یورین تیمبر نیز با هزینه‌های قابل توجهی به تیم اضافه شدند. پس از چنین هزینه هنگفتی، بازیکنان زیادی با مبالغ قابل قبولی از تیم جدا شدند، از جمله گرانیت ژاکا، فولارین بالوگون و مت ترنر.

خریدها: دکلان رایس (۱۰۰ میلیون پوند)، کای هاورتز (۶۲ میلیون پوند)، یورین تیمبر (۳۴.۳ میلیون پوند)
فروش‌ها: گرانیت ژاکا (۲۱.۴ میلیون پوند)، فولارین بالوگان (۲۵.۸ میلیون پوند)، مت ترنر (۱۰ میلیون پوند)، پابلو ماری (۶ میلیون پوند)، آستون تراستی (۵ میلیون پوند)، راب هولدینگ (۳.۵ میلیون پوند)

۵. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۲۱/۲۲

دو سال پیش، میکل آرتتا شروع به بازسازی اساسی تیم آرسنال کرد و پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۱ به عنوان دورانی که واقعاً ترکیب توپچی‌ها را تغییر داد و به ظهور تیمی جوان و تشنه به موفقیت منجر شد، درخشش خاصی پیدا کرد. مهمترین خرید، مارتین اودگارد بود که پس از درخشش در دوران قرضی‌اش از رئال مادرید در فصل قبل، با مبلغ ۳۰ میلیون پوند به سرعت جذب شد و به زودی کاپیتان باشگاه شد.

تاکهیرو تومیاسو نیز با تنها ۱۶ میلیون پوند، خریدی بسیار هوشمندانه به شمار می‌رفت. در حالی که کارشناسان با بی‌میلی به خریدهای گران‌قیمت بن وایت و آرون رمزدیل نگاه می‌کردند، هر دوی آنها به سرعت به اعضای کلیدی تیمی از آرسنال تبدیل شدند که به طور جدی به عنوان مدعیان قهرمانی لیگ برتر شناخته می‌شدند.

خریدها: مارتین اودگارد (۳۰ میلیون پوند)، بن وایت (۵۰ میلیون پوند)، آرون رمزدیل (۲۴ میلیون پوند)، تاکهیرو تومیاسو (۱۶ میلیون پوند)، آلبرت سامبی لوکونگا (۱۵.۷ میلیون پوند)، نونو تاوارس (۷.۲ میلیون پوند)
فروش‌ها: جو ویلوک (۲۵ میلیون پوند)، داوید لوئیز (رایگان)، ویلیان (رایگان)

۴. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۰۴/۰۵

تابستان ۲۰۰۴ برای آرسنال، پس از پشت سر گذاشتن یک فصل رویایی بدون شکست، دوران تکاملی بود. در حالی که چند بازیکن باتجربه از تیم جدا شدند، سه بازیکن جوان با هزینه کم به جمع توپچی‌ها اضافه شدند. مهره های کلیدی، مارتین کیون، ری پارلور، نوانکو کانو و سیلوین ویلتورد به صورت رایگان از تیم جدا شدند، در حالی که فرانسیس جفرز با مبلغ ۲.۶ میلیون پوند به چارلتون فروخته شد.

آرسنال با جذب رابین فن پرسی، مهاجم جوان و آینده داری از فاینورد، که در طول هشت سال حضور در جمع توپچی‌ها ۱۲۸ گل به ثمر رساند و سپس با مبلغ هنگفتی راهی منچستریونایتد شد، به فکر آینده بود. مانوئل آلمونیا، دروازه‌بان اسپانیایی، به زودی برای ینس لمن باتجربه رقیبی جدی شد، در حالی که متئو فلامینی برای اولین بار از دو دوره پربار حضورش در باشگاه به تیم پیوست و هر دو بار ثابت کرد که عضو ارزشمندی برای تیم است.

خریدها: رابین فن‌پرسی (۲.۷ میلیون پوند)، مانوئل آلمونیا (نامعلوم)، متئو فلامینی (نامعلوم)
فروش‌ها: فرانسیس جفرز (۲.۶ میلیون پوند)، مارتین کیون (رایگان)، ری پارلر (رایگان)، نوانکو کانو (رایگان)، سیلوین ویلتورد (رایگان)

۳. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۰۳/۰۴

آرسن ونگر در تابستان ۲۰۰۳ در بازار نقل و انتقالات محتاطانه عمل کرد و تنها مسئله جدی که باید به آن رسیدگی می‌کرد، یافتن جانشینی برای دیوید سیمن، دروازه‌بان باسابقه باشگاه بود که به صورت رایگان به منچسترسیتی پیوسته بود. سرمربی فرانسوی تصمیم گرفت او را با ينس لمن باتجربه از بوروسیا دورتموند با مبلغ تنها ۱.۵ میلیون پوند جایگزین کند.

این آلمانی عجیب و غریب در آن فصل در تمامی بازی های لیگ به میدان رفت و در طولِ یک دوره فوق‌العاده که با شکست ناپذیری آرسنال در لیگ برتر همراه بود، به عنوان ستونی قابل اعتماد در درون دروازه عمل کرد. توپچی‌ها همچنین تنها ۲۵۰ هزار پوند برای جذب گائل کلیشی، مدافع چپ جوان، هزینه کردند. کلیشی به مدت سه سال ذخیره اشلی کول بود، اما پس از انتقال جنجالی این ملی‌پوش انگلیسی به چلسی در سال ۲۰۰۶، به انتخاب اول تبدیل شد.

خریدها: ینس لمن (۱.۵ میلیون پوند)، گائل کلیشی (۲۵۰ هزار پوند)
فروش‌ها: دیوید سیمن (رایگان)

۲. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۰۸/۰۹

تابستان ۲۰۰۸ نمونه کاملی از تقویت هوشمندانه‌ی آرسنال در عین حال کسب سود خالص در بازار نقل و انتقالات بود. سمیر نصری، بازیکن بااستعدادی که از مارسی با مبلغ ۱۲ میلیون پوند به خدمت گرفته شد، بلافاصله در امارات درخشید و سه سال برای این باشگاه توپ زد قبل از اینکه در سال ۲۰۱۱ با بیش از دو برابر آن مبلغ راهی منچستر سیتی شود.

ورود این بازیکن فرانسوی، مسیر خروج الکساندر هلب محبوب را به سمت بارسلونا با مبلغ ۱۳.۸ میلیون پوند هموار کرد، اما دوران حرفه‌ای او به زودی در تیم‌های گمنام اروپای شرقی به فراموشی سپرده شد. در همین راستا، گیلبرتو سیلوا، هافبک باتجربه ۳۲ ساله نیز با مبلغ ۱ میلیون پوند از تیم جدا شد. در مقابل، آرون رمزی، هافبک جوان و بااستعدادی از کاردیف سیتی جذب شد و این بازیکن ولزی در طول ۱۱ سال حضور در شمال لندن، ۳۶۹ بازی برای آرسنال انجام داد.

خریدها: سمیر نصری (۱۲ میلیون پوند)، آرون رمزی (۴.۸ میلیون پوند)، میکل سیلوستره (۷۵۰ هزار پوند)
فروش‌ها: الکساندر هلب (۱۳.۸ میلیون پوند)، گیلبرتو سیلوا (یک میلیون پوند)، جاستین هویت (۳ میلیون پوند)، ینس لمن (رایگان)، متئو فلامینی (رایگان)

۱. نقل و انتقالات تابستانی فصل ۲۰۲۲/۲۳

در فهرستی که تحت سلطه‌ی آرسن ونگر قرار دارد، پنجره نقل و انتقالاتی که تحت نظر میکل آرتتا انجام شد، به دلایلی منطقی، در صدر قرار می‌گیرد. اسپانیایی تنها در طول یک پنجره تابستانی موفق شد تا آرسنال را از یک تیم امیدوار به حضور در لیگ قهرمانان به یک مدعی جدی قهرمانی تبدیل کند و در عین حال، بازیکنان مازاد را از لیست حقوق باشگاه خارج کند.

آرتتا با مراجعه به باشگاه سابق خود، منچستر سیتی، گابریل ژسوس و الکساندر زینچنکو را به خدمت گرفت که بلافاصله به مهره‌های ثابت ترکیب اصلی توپچی‌ها تبدیل شدند. در همین حال، جذب بازیکنان جوان بااستعداد مانند فابیو ویرا، مت ترنر و مارکینیوش به عمق بخشیدن به تیم کمک کرد. از طرف دیگر، بازیکنانی مثل الکساندر لاکازت، لوکاس توریرا، هکتور بلرین، برند لنو و متئو گوندوزی با هدف ایجاد چهره‌ای به مراتب سالم‌تر برای ترکیب آرسنال، از تیم جدا شدند.

خریدها: گابریل ژسوس (۴۵ میلیون پوند)، اولکساندر زینچنکو (۳۵ میلیون پوند)، فابیو ویرا (۲۰.۹ میلیون پوند)، مارکینیوس (نامعلوم)، مت ترنر (نامعلوم)
فروش‌ها: متئو گوندوزی (۹ میلیون پوند)، برند لنو (۸ میلیون پوند)، الکساندر لاکازت (رایگان)، لوکاس توریرا (نامعلوم)، هکتور بلرین (رایگان)

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۱۶ ۲۳:۵۳
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : GivemeSport
بازدید: ۱۹۰ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰