loading
در حال بررسی درخواست شما
پیش بازی جدال برایتون و آرسنال
پیش بازی جدال برایتون و آرسنال

پیش بازی جدال برایتون و آرسنال

آرسنال با ده بازی متوالی بدون شکست در لیگ برتر پس از پیروزی ۲-۰ مقابل لوتون در روز چهارشنبه، با قدرت تمام به سوی اوج فصل و قهرمانی احتمالی حرکت می‌کند. با این حال، طبق رده‌بندی قدرت اپتا، شاگردان میکل آرتتا در مقایسه با لیورپول یا منچسترسیتی با مسیر سخت‌تری روبرو هستند و دیدار شنبه مقابل برایتون می‌تواند لغزشی غیرمنتظره باشد.

آرسنال هرگز بعد از اینکه مارتین اودگارد در اواسط هفته آن‌ها را پیش انداخت، در معرض خطر جدی قرار نگرفت و عملاً با گل به خودی مدافع لوتون، دایکی هاشیوکا، روی پاس عرضی امیل اسمیت رو در آستانه نیمه اول، کار تمام شد. آرتتا توانست چند بازیکن کلیدی خود را در ورزشگاه امارات استراحت دهد، در حالی که دکلان رایس، گابریل مارتینلی و جورجینیو به نقش‌های جانشینی محدود شدند و اصلاً به ریسک استفاده از بوکایو ساکا و گابریل ژسوس پرداخته نشد.

با کاهش روند گلزنی بی‌امان آرسنال در هفته‌های اخیر، خط دفاعی مستحکم آنها به چشم آمده است، به طوری که لوتون در شمال لندن تنها به یک ضربه در چارچوب دروازه دست یافت. توپچی‌ها اخیراً در خارج از خانه در بهترین حالت تدافعی خود قرار داشته‌اند - آنها در هیچ یک از پنج بازی خارج از خانه لیگ برتر خود در سال ۲۰۲۴ حتی برای یک دقیقه هم عقب نیفتاده‌اند.

توپچی‌ها همچنین کمترین تعداد گل خورده (یک گل)، پایین‌ترین آمار گل مورد انتظار خورده (۲.۲۶ xGA) و کمترین تعداد شوت در چارچوب دروازه (۵ ضربه) در بین تیم‌های لیگ برتر در خارج از خانه در سال جاری را به ثبت رسانده‌اند.

داوید رایا با تنها ۸.۰۸ شوت در چارچوب دریافتی در هر ۹۰ دقیقه (حداقل ۵ بازی) در این فصل لیگ برتر، به خوبی توسط خط دفاعی آرسنال محافظت شده است و تنها ادرسون (۸.۰۱) آمار بهتری دارد.

رایا در بازی شنبه می‌تواند به اولین دروازه‌بان اسپانیایی تبدیل شود که در پنج بازی خارج از خانه، به‌طور متوالی در لیگ برتر کلین‌شیت می‌کند. او در این صورت به جمع تنها ۹ دروازه‌بان برتر تاریخ لیگ برتر در این زمینه می‌پیوندد که آخرین نفرشان ادرسون در فوریه تا آوریل ۲۰۲۲ بود.

با این حال، توپچی‌ها تنها یک بار در تاریخ لیگ برتر خود موفق به ثبت پنج کلین‌شیت متوالی خارج از خانه شده‌اند که به فصل ۱۹۹۷ (فوریه تا آوریل) برمی‌گردد. هرچند آن‌ها در آن فصل در نهایت به مقام سومی لیگ برتر دست یافتند، نتیجه‌ای که قطعاً به دنبال تکرار آن در این فصل نیستند.

با این وجود، روند قهرمانی آرسنال تنها بر پایهٔ خط دفاعی مستحکم آن‌ها بنا نشده است. اودگارد، کاپیتان تیم، با هفتمین گل خود در لیگ برتر در فصل جاری، در دیدار مقابل لوتون رهبری تیم را از خط حمله برعهده گرفت. این بازیکن نروژی سابقهٔ آزار دادن برایتون را دارد، چرا که در شش دیدار خود در لیگ برتر مقابل آن‌ها موفق به ثبت چهار مشارکت در گل (دو گل و دو پاس گل) شده است.

در حالی که روند یک برد در پنج بازی اخیر لیگ، باعث متوقف شدن حرکت برایتون به سوی کسب سهمیهٔ اروپایی در هفته‌های اخیر شده است، تساوی بدون گل مقابل برنتفورد در روز چهارشنبه، آخرین نتیجهٔ ناامیدکنندهٔ آن‌ها بود.

شاگردان روبرتو دی‌زربی از عدم اعلام پنالتی توسط اندی مدلی پس از برخورد لوئیس دانک و یوان ویسا در دقایق پایانی نیمهٔ اول، به شدت عصبانی شدند. در ضمن، با ثبت ۲۴ شوت، آن‌ها بیشترین تعداد شوت در یک بازی لیگ برتر را بدون گل زده به ثبت رساندند.

با وجود عدم گلزنی برایتون، مطمئناً کم‌کاری در کار نبود. پاسکال گروس با خلق ۷ موقعیت و ۱۱۸ پاس تکمیل‌شده، در حالی که تیم دی‌زربی مالکیت توپ را در اختیار داشت، نقش مهمی ایفا کرد. این دومین بار در این فصل است که او در یک بازی لیگ برتر حداقل ۵ موقعیت ایجاد می‌کند و ۱۰۰ پاس را تکمیل می‌کند و از زمان سسک فابرگاس در فصل ۲۰۱۶/۱۷، اولین بازیکنی است که در یک فصل دو بار به این رکورد دست می‌یابد.

با مصدومیت دائمی کائورو میتوما و بیلی گیلمور، به نظر می‌رسد خلاقیت گروس در بازی شنبه دوباره به میدان بیاید. در همین حال، برایتون با بازگشت ژوائو پدرو، گلزن برتر خود در روز چهارشنبه تقویت شد. این بازیکن برزیلی در این فصل ۱۹ گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رسانده است که او را با اختلاف فراوانی نسبت به سیمون آدینگرا، بهترین گلزن بعدی برایتون (با ۷ گل) قرار می‌دهد.

دنی ولبک، مهاجم باتجربه‌ که در باخت هفته گذشته با نتیجه ۲-۱ مقابل لیورپول گلزنی کرد، در این دیدار به دنبال خدشه‌دار کردن رؤیای قهرمانی تیم سابق خود خواهد بود. این بازیکن سابق آرسنال در چهار مورد از پنج بازی اخیر خود مقابل این تیم در تمامی رقابت‌ها گلزنی کرده است، هرچند هر سه گل آخر او مقابل توپچی‌ها در ورزشگاه امارات بوده است.

بازی‌های رودررو

در بازی رفت در ماه دسامبر، گل‌های ژسوس و کای هاورتز باعث شد تا آرسنال با نتیجه ۲-۰ به پیروزی برسد. آن‌ها حالا این فرصت را دارند تا به دومین دبل خود در لیگ برتر مقابل برایتون دست یابند، چرا که پیش از این در فصل ۲۰۲۰/۲۱ موفق شده بودند در خانه و خارج از خانه این تیم را شکست دهند.

با این حال، آرسنال با احتیاط به خطری که توسط مرغ‌های دریایی ایجاد می‌شود، نگاه خواهد کرد. این تیم پس از پیروزی قاطع ۳-۰ مقابل توپچی‌ها در امارات در ماه می گذشته، تقریباً به امیدهای قهرمانی آرسنال پایان داد.

با وجود این، برایتون اخیراً در خانه مقابل آرسنال با مشکل مواجه بوده است. آن‌ها پس از کسب پیروزی در دو مورد از سه بازی اول خود در لیگ برتر مقابل توپچی‌ها در ورزشگاه آمکس (به همراه یک تساوی)، از آن زمان تاکنون دو بازی از سه بازی آخر خود را باخته‌اند (یک تساوی).

آرسنال همچنین در ۹ سفر اخیر خود به سواحل جنوبی در لیگ برتر تنها یک بار شکست خورده است (۶ برد، ۲ باخت). آن‌ها در آوریل ۲۰۲۲ با نتیجه ۱-۰ مقابل ساوتهمپتون شکست خوردند.

با این حال، برایتون تنها در یکی از ۸ بازی خانگی اخیر خود در لیگ مقابل تیم‌های لندنی شکست خورده است (۵ برد، ۲ تساوی). آن‌ها در سه بازی آخر خود مقابل برنتفورد (۲-۱)، تاتنهام (۴-۲) و کریستال پالاس (۴-۱) به پیروزی رسیده‌اند.

فرم اخیر

در حالی که برایتون در خارج از خانه با مشکلاتی برای ثبات روبرو بوده است، آن‌ها در حال حاضر از طولانی‌ترین روند بدون شکست خود در ورزشگاه امکس در لیگ برتر لذت می‌برند. آن‌ها از زمان شکست ۳-۱ مقابل وستهام در آگوست، ۱۲ بازی بدون شکست در خانه داشته‌اند (۶ برد، ۶ تساوی).

با این حال، آرسنال در ۵ بازی اخیر خارج از خانه در لیگ برتر بدون شکست است. آن‌ها قبل از تساوی هفته گذشته مقابل منچسترسیتی، در چهار بازی متوالی به پیروزی رسیدند. توپچی‌ها پیش از رویارویی با شاگردان پپ گواردیولا، در سفرهای خود به وستهام (۶-۰)، برنلی (۵-۰) و شفیلد یونایتد (۶-۰) ۱۷ گل بدون پاسخ به ثمر رساندند.

در عین حال، زمان دیرهنگام بازی شنبه ممکن است برای هیچ یک از طرفین نشانه خوبی نباشد.

برایتون تنها در سه مورد از ۱۸ بازی قبلی خود در لیگ برتر که ساعت ۱۷:۳۰ (به وقت محلی) شنبه برگزار شده است، به پیروزی رسیده‌اند (۷ تساوی، ۸ باخت)، هرچند آن‌ها آخرین بازی خود در این زمان را در سپتامبر گذشته مقابل نیوکاسل با نتیجه ۳-۱ بردند.

سه مورد از چهار شکست اخیر آرسنال در لیگ برتر خارج از خانه در بازی‌هایی با همین زمان اتفاق افتاده است، از جمله باخت‌های این فصل مقابل استون ویلا و نیوکاسل.

پیش‌بینی

در حالی که ابررایانه اپتا، آرسنال را برای بازی شنبه به‌عنوان تیم محبوب پیش‌بینی می‌کند، اما برایتون نیز شانس مناسبی برای برهم زدن رؤیاهای قهرمانی آن‌ها دارد.

از ۱۰,۰۰۰ شبیه‌سازی پیش از بازی که توسط ابررایانه انجام شده است، آرسنال در ۴۵.۲٪ موارد برنده شده است. برایتون در ۲۶.۹٪ موارد به پیروزی رسیده و در ۲۷.۹٪ بازی‌ها نتیجه مساوی رقم خورده است.

در پیش‌بینی‌های فصل ابررایانه، پیروزی آرسنال در اواسط هفته مقابل لوتون، باعث شد تا شانس قهرمانی آن‌ها قبل از این آخر هفته به ۲۱.۴٪ برسد. با این حال، لیورپول (۴۵.۰٪) و منچسترسیتی (۳۳.۶٪) همچنان نسبت به توپچی‌ها شانس بیشتری برای قهرمانی دارند.

در همین حال، برایتون در ۲۰.۳٪ از سناریوها (بالاترین آمار در لیگ) در جایگاه نهم به کار خود پایان می‌دهد و شانس آن‌ها برای رسیدن به جمع هفت تیم برتر در حال حاضر تنها ۱۵.۴٪ است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۱۷ ۲۳:۱۵
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۱۸ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰